Logo Roger KB

Korporát není sprosté slovo, ale práce ve startupu má své výhody

Maroš Uváčik
25. 2. 2021

Kolikrát jste už slyšeli použít slovo „korporát“ ve smyslu tragédie srovnatelné s vážnou nemocí? Za posledních pár let jsem toho byl svědkem poměrně často. Faktické srovnání práce v korporátu a v malé společnosti jako je startup už bylo z hlediska personalistiky mnohokrát popsaným tématem. Každý z nich se více či méně přikláněl k jedné z variant.

 

Jelikož za svou poměrně krátkou profesní dráhu jsem měl to štěstí několik let pracovat v obou typech společností na různých pozicích, podělím se o své zkušenosti demonstrované jednou konkrétní situací. 

 

Proč je schvalování grafiky běh na dlouhou trať a kdo se stává kariérním politikem?  

 

Tvorba nové kreativy, třeba hlavního vizuálu pro produkt, je proces, který kromě různých analýz a brainstormingu markeťáků obsahuje i širší diskusi. Už tady, na počátku, přichází rozdíl mezi diskusí faktickou a diskusí politickou.

 

Druhou zmiňovanou jsem zažil v korporátu, když se z faktické diskuze za zavřenými dveřmi stalo několikadenní dobrodružství, kdy se člověk nejednou ocitne spíše na bitevním poli ,,politické" diskuze než věcných a konkrétních připomínek. Není se ale čemu divit, korporát je kolos a uřídit ho směrem, který vyhovuje každému, je snad nadlidský úkol.

 

Drtivá většina námětů, připomínek nebo pohledů na věc byla typu: „A co takhle posunout tohle o 2 pixely doleva?“ nebo „Není tahle zelená až moc zelená?“ Leckdo by mohl namítnout, že se jednalo o lidi ne zrovna políbené intelektem, ale tak to rozhodně není, protože ve svých oborech byli oceňováni a jejich zkušenosti nabývaly obrovských rozměrů. 

 

A kde je v tom ta politika? Nikoli v samotném obsahu připomínek, nýbrž v principu. I přesto, že marketingu, grafice nebo jednoduše celému procesu tvorby kreativy většina z chronických „připomínkovačů” nerozuměla, neměla vyhraněný názor a vyjadřovala se jen proto, aby upevnila své místo v týmu a dala najevo, že se s nimi musí počítat. Jinak řečeno, je to jako politická diskuse, ve které nejsou odborníci na dané téma, ale kariérní politici, kteří vítězství ve výměně názorů měří časem, který si urvali pro sebe.

 

Firemní kultura hraje prim 

Není však tato podoba diskuze spíše výsledkem zavedené firemní kultury? Ta lehce a podprahově tlačí lidi býti kariérními politiky, kteří musí být za každou cenu slyšet, aby vytvářeli dojem, že je jejich názor potřebný, dokonce až klíčový. Zároveň se produkt dotýká téměř každého z nich, čistě teoreticky má tedy každý „co říct”.

 

Stejnou záležitostí schvalování nové kreativy jsem si prošel i u Rogera, platební instituce, rostoucí společnosti v sektoru faktoringu - financování faktur. Proces byl prakticky identický, na základě analýzy dat předchozí kreativy, definice produktu zkracování splatnosti faktur – zkráceně factoringu – a její cílové skupiny jsem společně s kolegy vytvořil koncept, který následně putoval po firmě a diskutovalo se o něm. 

 

Zásadní rozdíl byl v tom, že z každého bylo cítit snahu o zlepšení výsledku. Z obchodního oddělení přicházely konkrétní informace o tom, co naši stávající klienti řeší, jaké mají trable s cash flow a kde by to nová kreativa měla reflektovat. Z jiného oddělení zase přicházely osobní dojmy z použité slovní skladby nebo čitelnosti myšlenky na zvoleném barevném podkladu. Výsledný dojem z celkové diskuse byl pro mě úplně jiný. Tahle firemní kultura dává prostor táhnout za jeden provaz. Brigádník nebo vedoucí oddělení, všichni chtěli, aby výsledná kreativa co nejvíce pomohla společnosti růst.

 

Bylo by lehké říci, že se jedná o rozdílné povahy lidí nebo že jsem svou práci odvedl lépe ve druhém případě. Tohle byl však jen jeden z mnoha případů dokazující rozdílnost firemních kultur. 

 

Kde si korporát nažene plusové body?

Může se zdát, že obsah tohoto článku neodpovídá titulku.Tak se to na závěr pokusím změnit. Mé působení v korporátním prostředí mělo spoustu výhod, které by mi startup těžko nabízel. Ať už se jedná o zkušenosti s velkými projekty nebo prací s lidmi. Osvojil jsem si spoustu dovedností za poměrně krátkou dobu a mohu na nich stavět. A co se týče čistě korporátní firemní kultury, i ona nám dala možnost se společně zasmát, navázat přátelství a udělat z profesionálního týmu tým přátelský.

 

Korporát mi dal přátele a zažil jsem tam hezké chvíle. Až u Rogera jsem se spřátelil i se samotnou firmou a ne jen s lidmi, kteří v ní pracují. Těm, kdo by na závěr chtěli doporučení, co si vybrat a co je lepší, bych doporučil si nejdříve zodpovědět otázku, co vlastně v profesním životě hledají.

 

Od roku 2013 spojuje Roger investory se společnostmi a nabízí službu faktoring. Posláním Rogera je, aby si podnikatelé nemuseli dělat starosti s dlouhými splatnostmi, měli dostatečné cash flow a mohli se soustředit na rozvoj svého podnikání. To je možné díky unikátní a Českou národní bankou licencované investiční platformě. 

© 2023 Platební instituce Roger a.s.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram