Logo Roger KB

Zásadní změny u dohod o provedení práce od roku 2024

Štěpán Kuba
20. 10. 2023

V rámci konsolidačního balíčku schváleného poslaneckou sněmovnou pro rok 2024 dochází mimo jiné k novelizaci zákoníku práce. Pokud současné znění zákona schválí senát a následně prezident, nově nás čekají významné změny týkající se dohod o provedení práce (DPP) a dohod o pracovní činnosti (DPČ). Novela by měla vést k určitému vylepšení práv zaměstnanců pracujících na DPP a DPČ, avšak i k určitému omezení jejich přivýdělků. Současně na straně zaměstnavatelů dojde ke zvýšení nákladů a obecné administrativní zátěže. Celkově se tedy dá předpokládat pokles počtu nově uzavřených DPP a DPČ. Níže uvádíme výčet hlavních změn.

Nové limity pro účast na sociální pojištění u DPP

Dosud zjednodušeně platilo, že zaměstnanci pracující na základě DPP s odměnou do 10 000 Kč měsíčně nemuseli odvádět sociální pojistné. Zaměstnanec tedy mohl pracovat souběžně u několika zaměstnavatelů na dohodách a v podstatě vůbec nemusel odvádět pojistné, pokud jeho příjem u jednotlivých zaměstnavatelů nepřekročil výše zmíněnou částku.

Nově se však stanovují omezení, při kterých pracovníkovi na DPP vzniká povinnost odvádět sociální pojistné:

  • Jestliže jeho příjem u jednoho zaměstnavatele bude činit více jak 25 % průměrné mzdy. 
  • Jestliže jeho příjem u více zaměstnavatelů bude činit více jak 40 % průměrné mzdy.

V případě, že příjem zaměstnance překročí alespoň jedno omezení, srazí se zaměstnanci ze mzdy 6,5 % a 24,8 % odvede navíc zaměstnavatel, tedy obdobně jako u běžného pracovního poměru. Analogicky by tato pravidla měla platit i pro zdravotní pojištění.

Zároveň bude zaveden registr, který bude evidovat všechny uzavřené dohody o provedení práce včetně výše odměn z nich. Registr bude zpřístupněn k nahlížení na stránkách České správy sociálního zabezpečení (dále jen „ČSSZ“) zaměstnavatelům, aby si mohli ověřit, kde všude má zaměstnanec podepsánu dohodu.

Ohlašovací povinnost zaměstnavatele

V souvislosti se zavedením registru vzniká zaměstnavatelům nová ohlašovací povinnost vůči ČSSZ. Zaměstnavatel je povinen přihlásit nově nastupujícího „dohodáře“ do 8 kalendářních dnů a zaznamenat jeho příjmy na měsíční bázi. Na základě těchto údajů systém následně vyhodnotí, zda daný zaměstnanec překročil rozhodný příjem pro odvod sociálního pojištění.

Informační povinnost zaměstnavatele

Dále došlo k rozšíření informačních povinností zaměstnavatelů vůči zaměstnancům pracujících na základě dohod. Zaměstnavatel je povinen písemně seznámit zaměstnance o způsobu rozvržení pracovní doby, a to alespoň 3 dny před začátkem období, na které se rozvržená doba vztahuje, pokud se nedohodnou jinak. Veškeré další povinné informace musí zaměstnavatel sdělit do 7 kalendářních dnů.

Dále bude mít zaměstnavatel povinnost písemně odůvodnit výpovědi DPP a DPČ v případě, že zaměstnanec bude mít za to, že mu výpověď byla dána v důsledku změn v zákoníku práce, které se týkají nároku na uplatnění některých jeho práv.

Nárok na dovolenou u DPP a DPČ

Zaměstnanci pracující na DPP a DPČ budou nově mít nárok na placenou dovolenou, pokud jejich pracovní poměr bude trvat nepřetržitě nejméně 4 týdny, tzn. déle než 28 po sobě jdoucích kalendářních dní, a zároveň odpracují alespoň 80 hodin měsíčně. Nutno dodat, že pro účely výpočtu dovolené se bude vycházet z fixní týdenní pracovní doby 20 hodin.

Na dohody se budou vztahovat pravidla pro překážky v práci. Zaměstnavatel je povinen poskytnout náhradní volno za práci během svátků, příplatek za práci o víkendu, v noci či za práci ve ztíženém pracovním prostředí.

Přechod na pracovní smlouvu

Zaměstnancům pracujícím na základě DPP a DPČ je nově umožněno požádat o přechod na pracovní smlouvu za předpokladu, že jejich pracovněprávní vztah založený na dohodě s daným zaměstnavatelem trval nejméně 180 dnů za posledních 12 měsíců. Zaměstnavatel je v takovém případě povinen poskytnout zaměstnanci písemně odůvodněnou odpověď ve lhůtě do jednoho měsíce.

Článek vznikl ve spolupráci s naším partnerem – společností Rödl & Partner, která se specializuje na daňové poradenství. Daně jsou velmi komplexní a nesnadná, přesto nevyhnutelná, součást podnikání. Nebojte se proto v případě konzultace ozvat společnosti Rödl & Partner. Úvodní telefonická konzultace je zdarma, proto neváhejte a obraťte se na odborníky právě z Rödl & Partner.

Štěpán Kuba

Daňový poradce

t: +420 776 089 713 

m: stepan.kuba@roedl.com


© 2023 Platební instituce Roger a.s.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram