Logo Roger KB

Jak vzniká dlouhá splatnost faktur v rámci odběratelsko-dodavatelského řetězce?

Louisa Werlová
6. 10. 2023

Délka splatnosti faktur je z velké části určována postavením jednotlivých firem v dodavatelském řetězci. Kdo si může dovolit určovat délku splatnosti faktur a co mohou dělat ti, kteří přistoupí na dlouhou?

Hlavní slovo v dodavatelském řetězci obvykle drží velká firma s výraznými prodeji, která prodává koncovým zákazníkům. Na to, aby pro ně mohla zabezpečit dnes už standardní podmínky, jako je doručení do druhého dne, musí mít velké množství produktů na skladech. S tím se pojí velké finanční obnosy. Pokud by dodavatelům platila za zboží ihned, znamenalo by to pro ni držet poměrně velké finanční obnosy právě ve skladu. Podle zásad vedení skladových zásob je nejlepší mít na skladu jen to, co se rychle prodá, tyto firmy ale potřebují mít i jiné zboží. Opírají se proto o své zkušenosti: ví, že určité produkty prodají například za 40 dnů, a podle tohoto si tedy určí datum splatnosti. Zdravé cash-flow tak mají zabezpečené.

Jak dodavatelský řetězec funguje?

Dodavatelsko-odběratelský řetězec se skládá z několika kroků, v zásadě je to ale síť všech, kteří se svou činností podílejí na výrobě a prodeji jednoho konkrétního výrobku. Mezi výrobcem, dodavatelem, velkoobchodníkem a maloobchodníkem je několik toků, které je třeba řídit: materiály, informace a samozřejmě finance. 

Tím, kdo si diktuje platební podmínky jsou velké firmy. Jejich dodavatel má tak dvě možnosti: buď prodlouží splatnost faktur svým dodavatelům, a nebo na delší splatnost přistoupí. Často se stává, že je tento prostřední článek dodavatelsko-odběratelského řetězce mezi dvěma mlýnskými kameny. Z obou stran na něj tlačí - jedna společnost mu prodlouží splatnost a druhá nechce na jeho delší splatnost přistoupit. Například v odvětví e-commerce se do této pozice často dostávají dodavatelé elektroniky. Velkoobchod jim prodlouží splatnost dodaných produktů, aby lépe pracoval se skladovými zásobami, a dodavatel by proto rád splatnost prodloužil i svým dodavatelům jednotlivých produktů. To jsou ale často velké firmy, které na takovou situaci nepřistoupí. Tomuto dodavateli tak nezbyde než na delší splatnost přistoupit. Vzniklou situaci pak musí utáhnout z vlastních zdrojů, nebo svému cash flow pomůže využitím finanční služby faktoringu. 

Řešením samozřejmě mohou být i jiné finanční produkty jako je kontokorent nebo úvěr. S bolavým zubem ale lidé také nechodí k obvodnímu lékaři, zajdou k zubaři. Zubařem je v tomto případě právě faktoring - finanční služba určená pouze pro tuto jednu konkrétní situaci: nabízí zkrácení splatnosti faktur.

Win-win řešení pro odběratele i dodavatele

Moderním trendem ve vylepšování obchodních vztahů v rámci dodavatelského řetězce je Supply Chain Financing. Velké firmy ho nabízejí svým dodavatelům jako white-labelovanou službu. Díky ní si mohou dodavatelé již nastavenou délku splatnosti ponechat a finance mají na svém účtu do několika dní. Platební instituce Roger v tomto směru spolupracuje s velkými jmény ze světa e-commerce a Supply Chain Financing od Rogera například využívá i Alza.cz.

© 2023 Platební instituce Roger a.s.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram