Novela zákona o dani z přidané hodnoty, která čeká na podpis prezidenta republiky a je označená jako sněmovní tisk 726, přináší od 1. ledna 2025 zásadní změny v DPH. Dotknou se velké většiny podnikatelů v České republice.
Změny v DPH jsou reakcí na nové evropské směrnice, jejichž cílem je zjednodušit a harmonizovat pravidla DPH napříč členskými státy EU. Novela se snaží snížit administrativní zátěž pro malé a střední podniky. Mnohá stávající pravidla jsou v praxi nejasná, což vede k různým výkladům a problémům při jejich aplikaci. Novela dále reflektuje rozhodnutí Soudního dvora Evropské unie (SDEU), která ovlivnila výklad některých ustanovení.
V předchozích dvou článcích jsme informovali o změnách v registraci k DPH a o změnách v nároku na odpočet. Níže se dovolujeme uvést další změny, které by vás také mohly zajímat.
Lhůta pro opravu základu daně se prodlužuje z dosavadních tří let na sedm let a mění se okamžik, od kdy lhůta běží. Nová lhůta se bude počítat od konce kalendářního roku, ve kterém bylo poskytnuté původní plnění, nikoliv od konce zdaňovacího období. V některých případech tak mohou mít plátci DPH až téměř osm let na provedení oprav. To se týká například reklamací.
V předchozím článku jsme mluvili o povinnosti vrácení uplatněného nároku na odpočet z některých neuhrazených závazků. Na straně věřitelů došlo v této oblasti také ke změnám. V některých případech se zkracuje lhůta pro provedení úpravy odpočtu v případě exekucí a insolvenčních řízení na jeden rok. V dalších situacích dokonce nebude nutné přihlašovat pohledávku do insolvenčního řízení.
Zjednodušení úpravy základů daně nastane u drobných pohledávek. Plátci DPH budou mít možnost provést opravu u pohledávek do výše 10 tisíc korun včetně DPH, které jsou v prodlení alespoň šest měsíců. Plátce musí dlužníka alespoň dvakrát písemně upomenout a celková hodnota úprav vůči dlužníkovi nesmí překročit 20 tisíc korun včetně DPH za kalendářní rok.
Nově se zkracuje časový test pro osvobození od DPH při převodu nemovitostí z pěti let na dva roky. Respektive pouze první dodání nemovitosti, které se uskuteční do dvacátého třetího měsíce po jejím dokončení, bude podléhat zdanění. Dále se mění definice staveb pro bydlení a sociální bydlení, což umožní širší aplikaci snížené sazby daně.
Velmi diskutované stávající omezení odpočtu DPH do výše 420 tisíc u automobilů s pořizovací cenou nad 2 miliony korun by se mohlo dočkat zrušení od 1. ledna 2027. Pokud do té doby nedojde k žádným legislativním změnám, dle nové právní úpravy by se tak mohl uplatnit plný odpočet bez jakýchkoli omezení.
Novela zákona o DPH, která nabude účinnosti od 1. ledna 2025, představuje významný krok směrem ke zjednodušení daňového systému a harmonizaci pravidel s evropským právem. S ohledem na komplexnost této novely je nezbytné věnovat pozornost detailům a plánovat vhodné kroky k zajištění souladu s novými pravidly již nyní. Pečlivá příprava může podnikatelům nejen pomoci vyhnout se pokutám za nedodržení předpisů, ale také optimalizovat jejich daňové zatížení v budoucnu.
Rádi vám s problematikou v této oblasti pomůžeme, proto nás v případě zájmu neváhejte kontaktovat.

