Nárok na odpočet zaznamená od 1. ledna 2025 výrazné změny

Štěpán Kuba
9. 1. 2025

Nárok na odpočet zaznamená od 1. ledna 2025 výrazné změny. Dojde totiž ke zpřísnění podmínek u pravidel na jeho uplatňování.

Zkrácení lhůty pro uplatnění nároku na odpočet DPH

Dosavadní tříletá lhůta se počítá od začátku následujícího měsíce po měsíci, kdy nárok na odpočet vznikl. Pokud plátce obdržel daňový doklad v listopadu 2024, nárok na odpočet si může zpravidla uplatnit naposledy za období listopad 2027.

Od 1. ledna 2025 bude lhůta pro uplatnění nároku na odpočet počítaná od začátku kalendářního roku, ve kterém nárok vznikl, a potrvá až do konce druhého navazujícího kalendářního roku. Ať už tedy plátce obdrží daňový doklad se všemi potřebnými náležitostmi v lednu či  prosinci roku 2025, nárok na odpočet si z těchto plnění může uplatnit v obou případech do konce roku 2026. Stejná lhůta bude platit při dodatečném zvýšení základu daně při vystavení vrubopisu. Každopádně musíme zmínit, že výše uvedené lhůty neplatí v případě, kdy plátce uskutečňuje i osvobozená plnění bez nároku na odpočet daně, respektive uplatňuje odpočet v krácené výši. V takovém případě musí uplatnit nárok na odpočet nejpozději do konce kalendářního roku, ve kterém vznikl.

Výjimkou budou například jednoúčelové poukazy či zálohy, kde za určitých podmínek bude stále platit lhůta 3 roky od konce zdaňovacího období.

Plátci si tak budou muset dávat větší pozor, aby obdrželi veškeré doklady za nakoupená plnění včas, a vést přehlednou evidenci o nárokovaných vstupech.

Nárok na odpočet z neuhrazených závazků

Dlužníci budou nově povinní vrátit již uplatněný nárok na odpočet DPH, pokud jejich závazek zůstane nezaplacený po dobu šesti měsíců. Tato povinnost se vztahuje na závazky, které vzniknou od 1. ledna 2025. Například závazek splatný 15. února 2025 musí uhradit nejpozději do konce srpna 2025. Jestli se tak nestane, plátce musí dodatečně vrátit odpočet ve výši odpovídající nezaplacenému závazku za zdaňovací období srpen 2025. Pokud by se v obdobné situaci jednalo o čtvrtletního plátce, je povinný vrátit příslušný odpočet v momentě, kdy závazek nebude zaplacený do konce čtvrtletí, ve kterém uplyne tato 6měsíční lhůta, tedy do konce září 2025.

Pokud dlužník svůj závazek později uhradí, může si opětovně uplatnit nárok na odpočet daně nejdříve v období, kdy došlo k úhradě, a to ve výši odpovídající úhradě. Lhůta pro uplatnění tohoto odpočtu z dodatečně zaplaceného závazku je opět do konce roku následujícího po roce, ve kterém proběhla úhrada (s výjimkou plátců s odpočtem v krácené výši).

Tato úprava by mohla mít pozitivní dopad na věřitele. Dlužníci tak budou více motivovaní platit své závazky, i když s 6měsíčním zpožděním. Na dlužníky může mít naopak negativní vliv. Kvůli povinnosti vracet odpočet mohou ocitnout v ještě větších problémech s cash flow. Až praxe ukáže, zdali tato právní úprava bude mít nějaký vliv na nastavení doby splatnosti pohledávek či její posouvání.

Rádi vám s problematikou v této oblasti pomůžeme, proto nás v případě zájmu neváhejte kontaktovat.

danovy poradce

Štěpán Kuba

t: +420 776 089 713

m: stepan.kuba@roedl.com


© 2026 Platební instituce Roger a.s.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram