Souvisí s hospodařením subjektu a vyjadřuje tak jeho kredibilitu, schopnost a ochotu dostát svým závazkům, případně zhodnotit vkládaný kapitál. V širším pohledu souvisí i s dobrou pověstí.
Jinými slovy se jedná o schopnost splácet své závazky a je důležitým ukazatelem pro banky, které podle ní rozhodují o udělení či neudělení půjčky.
Firmy a finanční instituce, které poskytují úvěry nebo rozšířené platby, obvykle provádějí analýzu bonity svých odběratelů před uzavřením dohody. Tato analýza může zahrnovat zhodnocení finančních výkazů odběratele, historie plateb, úvěrové skóre a další relevantní informace. Na základě této analýzy se poté rozhoduje, zda je odběratel považován za bonitního a zda je vhodné s ním uzavřít transakci nebo poskytnout úvěr.
Pro firmy je důležité udržovat si přehled o bonitě svých odběratelů, aby minimalizovaly riziko výpadku platby nebo nesplácení dluhu. To je obzvláště důležité u dlouhodobých a větších transakcí, kde je finanční riziko výraznější.
Bonita ale také ovlivňuje samotnou úrokovou sazbu. Čím je vyšší, tím klient získá nižší úrok. Je to z toho důvodu, že při nižší bonitě podstupuje banka vysoké úvěrové riziko. To je naopak nutné vykompenzovat vyššími úroky.
Podívejte se na výhody použití faktoringu na příkladu výrobní firmy.
Získáte novou zakázku a výroba potrvá 30 dní. Společně s odesláním hotové zakázky vystavíte fakturu se splatností 60 dní. Během této doby nemůžete využít prostředky na běžné provozní věci jako jsou splátky úvěru, nákup materiálu nebo investice do výroby. Po 90 dnech od získání zakázky je faktura uhrazena a začínáte vyrábět další zakázku.
Získáte novou zakázku a výroba potrvá 30 dní. Společně s odesláním hotové zakázky vystavíte fakturu se splatností 60 dní. Peníze máte do 3 dnů na účtu a můžete začít pracovat na další zakázce.
Díky rychlému profinancování faktury můžete stihnout za stejný čas více zakázek a rychleji rozvíjet vaše podnikání.